petek, 10. avgust 2012, ob 0. uri

Člani alpinistične odprave Koroška 8000 - Broad Peak doma

Včeraj, 9. avgusta, pozno zvečer so se vrnili člani alpinistične odprave Koroška 8000, ki so se tudi uspešno povzeli na osemtisočak Broad Peak (8051 m). Na brniškem letališču so jih pričakali domači in prijatelji.
Odpravo, ki se je na pot podala pot 5. julija 2012 in se je vrnila torej v četrtek, 9. avgusta, je sestavljalo 7 koroških alpinistov, vodja Grega Lačen, namestnik vodje Ludvik Golob (Ika), Andrej Gradišnik, Sašo Prosenjak, zdravnik Jurij Gorjanc, Tadej Zorman in Matej Flis. Odpravo je podprla Planinska zveza Slovenije.

Odprava Koroška 8000 je bila zelo uspešna, saj so dosegli želeni vrh - 8051 metrov visoki Broad Peak. Na to dvanajsto najvišjo goro sveta se je povzpelo kar pet Korošcev: Ika Golob, Andrej Gradišnik, Jurij Gorjanc, Tadej Zorman in Matej Flis.

Vrh so dosegli v torek, 31. julija 2012, med 7. in 8. uro zjutraj. Vseh pet je vrh doseglo brez uporabe dodatnega kisika. Kot so dejali, je želja, povzpeti se na vrh osemtisočaka med koroškimi alpinisti gorela že 30 let; o tem so sanjali že na prvi koroški odpravi v Ande, ki jo je vodil Marjan Lačen, oče vodje tokratne odprave. Član odprave Andrej je tako zapisal: »Dosanjali smo sanje koroških alpinistov o samostojni koroški odpravi na osemtisočaka. Dosanjali smo jih za vse, ki so kdajkoli to načrtovali ali le želeli, za vse Korošce, ki jim je bila mladostna pot prekinjena v hribih; Igorja, Franca, Vlada, Dušana, Meha, Kolčna in prijatelje, za vse, ki so doma stiskali pesti, da nam bi uspelo.«

Na začetku je odpravo spremljalo slabo vreme, proti vrhu pa ogromno snega, ki so ga morali gaziti. Predvsem sta bila glavna motorja gaženja od tabora T4 na 7600 naprej do sedla na 7800 Ika Golob in Matej Flis. Za njima, koroško odpravo so bili Kitajci, ki so čakali na zgaženo pot proti vrhu in so se zadaj praktično sprehodili. Kitajci so šli na vrh z njihovo alpinistko, ki se je povzpela že na 6 osemtosčakov Vršno pobočje pa je bolj spihano. Ekipa je izkoristila 'luknjo' lepega vremena in dosegla svoj želeni VRH.
Koroška je bila na alpiniste zelo ponosna in zanje ponosna. Sekretarka Andreja Gradišnika, direktorja podjetja Metal Ravne, je od navdušenja dejala, da »se počutim ne kot sekretarka direktorja, ampak sekretarka olimpijskega prvaka.«

Alp_odprava_Koroska2012_prihod_Brnik_foto_ZM21m2
Z domačimi in prijatelji, foto Zdenka Mihelič

Ko je povedal vodje alpinistične odprave Koroška 8000 Grega Lačen, je z odpravo zelo zadovoljen. »Ja, zelo sem zadovoljen z odpravo, doseženim in povezanostjo nas samih. Termin smo imeli zelo natempiran, vse skupaj smo imeli 30 dni, kar je za osemtisočak zelo malo.«

Ali vama je z Sašom, ko si ga zaradi njegove izčrpanosti pospremil v bazo, bilo žal za vrhom?
»Meni nikakor ni žal, mislim pa, da tudi Sašo podobno razmišlja.«

Z višino 8000 sta imela pred tem izkušnje Matej Flis in Grega Lačen, metem ko je bil vrh za ostale štiri, ki so skupaj z Matejem stopili na dvanajsto najvišjo goro sveta, višinski rekord. Vsi pa so ga dosegli brez uporabe dodatnega kisika.

Zanimalo nas je tudi, ali so imeli fantje kakšne težave, ali pa so morebiti odpravo in višino zelo dobro prenesli. Tako smo se na kratko pogovarjali z doktorjem Jurijem Gorjancem, članom odprave, ki se je uspešno povzpel na vrh Broad Peaka:
»Nekaj srednjega je bilo zdravstvenega dela, saj sem bil v bazi edini zdravnik. Z našimi malo je bilo malo dela, tu vmes so bile blage oblike višinske bolezni, prebavne težave, lažje poškodbe. Več pa je bilo dela z ostalimi, ki so bili v taboru, tako sem pomagal pri poškodbi višinskega nosača, kjer sem moral opraviti punktiranje kolena, nek drugi višinski nosač je imel hudo trebušno obolenje...«

Koroska800_Broad_Peak_zadnji_del_foto_arhiv_odpraveAli je to tudi posledica dobre pripravljenosti?
»Zagotovo. Naši fantje so bili zelo dobro fizično in psihično pripravljeni. Pripravljali so se sami in naredili smo tudi več skupnih tur. Opravili pa smo tudi testiranje preventive omrzlin na Inštitutu Jožef Stefan v Ljubljani. Naredili smo teste in tisti trije, ki so imeli toplotne odzive prstov na nogah slabše odzivnosti, so imeli v čevljih grelce. Tako ni nihče utrpel nikakršnih omrzlin. Naredili pa smo tudi testiranja VO2Max in merjenje telesne zgradbe (maščobe, zgradbe kosti, vode, mišic) - pred odpravo in v nedeljo bomo naredili tudi teste po odpravi , vse skupaj pa primerjali. Testiranja smo opravili pod mentorstvom dr. Igorja Mekjavića in prof. dr. Metke Milčinski. Prepričam sem, da so tudi testiranja pripomogla k uspešnosti odprave.«

Za mnenje o odpravi smo povprašali tudi načelnika Komisije za odprave v tuja gorstva PZS Toneta Škarjo: »O odpravi menim vse najlepše. Je klubska odprava, vendar pa je višina 8000 metrov krepak zalogaj. Poleg tega so imeli težke razmere na začetku, nato proti vrhu gaženje .... Izkoristili pa so vremensko luknjo lepega vremena in pod odličnih organizacijskim vodstvom Grege Lačna bili nagrajeni z vrhom.«